Telefoon / WhatsApp

06 101 648 00

Email

diana@telodelic.nl

Praktijkadres

De Wolwever 27, 5737 AD Lieshout

De suiker consumptie van een mens spreekt boekdelen over haar lichamelijke en geestelijke gesteldheid. Iemand die veel suiker consumeert (zoet ontbijt, koekje, zoete lunch, nog een koekje, veel suikerhoudend drinken, ongemerkt veel verborgen suikers) is bezig met een verwoede poging zichzelf te “reguleren” zoals dat heet.

Suiker heeft zowat nul voedingswaarde en er zijn betere energiebronnen die je langer een verzadigd gevoel geven. Dus waarom eet je zoveel suiker? Het antwoord bestaat uit meerdere delen.

brown cookies in white ceramic bowl
Muesli, cruesli en cornflakes bevatten vaak veel suiker en zoetstoffen

Allereerst, suiker is een snelle energiebron. Als jouw lijf continu op hoog alert staat, klaar om in actie te springen, dan is suiker een pepmiddel: Binnen no time is het verteerd en komt het in je bloedbaan. Je suikerspiegel piekt en je kunt gaan rennen. Je voelt je energieker en dus kun je (eventjes) alles weer handelen.

Maar dan komt de suiker dip. Afhankelijk van hoe gevoelig je bent voor suiker, crash je daarna enorm. Donkere emoties, stress, een trillerig gevoel. Een neerwaardse spiraal is dan snel gestart. Misschien besef je je dat je je bloedsuiker “op peil” moet houden. Het veelgehoorde (maar verkeerde) advies: Eet nog een koekje. Voor je het weet eet je voortdurend iets zoets. Je suiker en insuline zijn voortdurend aan het pieken en crashen, het hele systeem raakt uit balans. En jij maar koekjes erin stoppen in een poging de boel uit te vlakken… Niet alleen is al die suiker en insuline een overbelasting op je hele lijf, het drukt zo ook andere voedingsstoffen uit je eetpatroon weg.

Los van de bekende nadelige gevolgen voor je fysieke gezondheid, heeft suiker een werking die maar weinig mensen kennen. We associëren suiker met hyperactiviteit, maar het tegendeel is op de lange termijn waar. Suiker werkt namelijk op de korte termijn stimulerend, maar op de lange termijn verdovend. Iemand die veel suiker consumeert kan soms nogal vlak of stoned overkomen, of soms juist “verhard” alsof er een hard pantser het contact in de weg staat.

assorted medication tables and capsules

Een signaal dat je suiker aan het gebruiken bent om je pijn te verdoven, is als je ’s avonds voor het slapen gaan (of zelfs midden in de nacht als midnight snack) zoetigheid eet of drinkt, maar je daarna toch als een blok in slaap valt. Hoezo hyperactief?

Suiker is een effectief (maar schadelijk) middel om pijn, zowel fysieke als emotionele pijn, weg te drukken. Suiker werkt als een opiaat, het verdooft. Dat wil niet zeggen dat die pijn dan ook weg is en weg blijft. Stop je met suiker consumptie, dan komt de pijn heel snel terug en lijkt deze pijn soms erger dan voorheen.

Dat is de reden dat veel mensen met trauma problemen hebben hun suiker consumptie in de hand te houden. Als je pijn ondraaglijk lijkt te worden, zwicht je en grijp je toch weer naar iets zoets. Je had je voorgenomen niks meer in huis te halen, maar kunt jezelf er niet van weerhouden om naar de supermarkt of snoepautomaat te lopen. Je verdooft je pijn, vaak niet helemaal maar net genoeg. Stoppen met suiker consumeren is makkelijk gezegd, maar heel moeilijk gedaan. Pijn voelen doet tenslotte… Pijn.

Daardoor stagneert echter je genezing en herstel. Elk herstel bestaat uiteindelijk uit de pijn ten diepste te doorvoelen. Elke vorm van verdoving houdt het herstel proces tegen. Soms is er sprake van zóveel pijn dat er verdoving nodig is, maar ook dan bestaat het herstel uit het doorvoelen van de pijn die wél nog voelbaar is.

Voor sommige mensen is het na hun herstel mogelijk om weer suiker toe te voegen aan het dieet. Anderen merken dat hun lijf dermate gevoelig is en blijft voor suikers en dat het leidt tot een terugval, waardoor suiker geen deel meer van het dieet uit kan maken.

Aanbevolen artikelen